Landkreuzer P-1000 Ratte to prototypowy czołg superciężki, przeznaczony dla sił zbrojnych III Rzeszy. Ważący 1000 ton P-1000 Ratte, (w planach) byłby ponad 5 razy cięższy od największego wyprodukowanego kiedykolwiek czołgu Maus. Budowę czołgu rozpoczęto, ale nigdy jej nie dokończono. W planach miał
być uzbrojony w dwa działa kalibru 280 mm , pojedyncze działo 128 mm, osiem działek przeciwlotniczych kalibru 20 mm i dwa karabiny maszynowe kalibru 15 mm. Po każdej stronie czołgu miały znajdować się po 3 gąsienice o szerokości 1,2 metra. Napęd miały stanowić dwa 24-cylindrowe silniki o mocy 8500 KM lub osiem 20 cylindrowych silników o mocy 2000 KM każdy, aby osiągnąć wymagane 16000 KM
potrzebne do poruszenia czołgu. Podstawowym uzbrojeniem miały być dwa
działa 280 mm w wieżyczkach z krążowników – jedna z wieżyczek została
wyprodukowana przed ostatecznym zarzuceniem projektu, a następnie użyta w
baterii dział nabrzeżnych w Norwegii. Ze względu na olbrzymią masę i wielkość "Szczura", nie było możliwości
praktycznego zastosowania tego typu czołgu – jego ciężar uniemożliwiałby
pokonanie jakiegokolwiek mostu czy drogi, wielkość narażałaby na ataki
lotnicze i miny,
zaś w czasie operacji ofensywnych i podczas odwrotu byłby zbyt wolny.
Jedynym możliwym wariantem użycia pojazdu byłoby wykorzystanie go jako
ruchomej baterii nadbrzeżnej. Pojazd miałby poruszać się wzdłuż wybrzeża
po specjalnie zbudowanym trakcie i zwalczać okręty przeciwnika, jednak w
tej roli także byłby narażony na ataki lotnicze i miałby nikłe szanse w
pojedynkach artyleryjskich z licznymi, uzbrojonymi w ciężkie działa
okrętami przeciwnika. Zamieszczam kilka artystycznych wizji tego potwora:
Już wkrótce:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz