czwartek, 23 lutego 2012

Czołg ciężki IS-7

IS-7 to radziecki czołg ciężki wyprodukowany po II wojnie światowej. Po zakończeniu II wojny światowej na uzbrojeniu specjalnych jednostek pancernych Armii Czerwonej pozostawały czołgi ciężkie IS-2 i IS-3 a nowo powstały czołg ciężki IS-4 nie spełnił pokładanych w nim nadziei. W tej sytuacji zespół konstruktorów pod kierunkiem Ż. Kotina rozpoczął w 1946 roku pracę nad nowym superciężkim czołgiem. Projekt otrzymał fabryczne oznaczenie Obiekt 260.
W 1948 roku ukończono montaż pierwszych prototypowych czołgów. W trakcie testów pojazd wykazał się niezwykłą jak na czołg o takiej masie szybkością, którą uzyskiwano za cenę szybkiego zużywania gąsienic, kół i ogromnego spalania paliwa. Podczas testów doszło do dwóch niebezpiecznych incydentów. Na szczęście nikomu nic się nie stało. Obydwa przypadki jak również szereg innych usterek zadecydowały o tym, że państwowa komisja nie zarekomendowała czołgu jako spełniającego wymagania taktyczno techniczne. Na początku 1949 roku rozegrał się finał tzw. sprawy leningradzkiej, dwóch konkurentów w walce o władzę, wspólnie doprowadzili do czystki w aparacie partyjnym Leningradu. Niszcząc wszystko po "wrogach ludu", ich los podzielił również IS-7. Jedyny zachowany egzemplarz IS-7 znajduje się w Muzeum czołgów w Kubince.

IS-7 w Muzeum czołgów w Kubince

 Moim zdaniem jest to jeden z najciekawszych czołgów skonstruowanych przez Związek Radziecki.

Dane techniczne:

Silnik Silnik czterosuwowy o zapłonie samoczynnym M-50T
o mocy 1050KM
Poj. zb. paliwa 1300 l
Pancerz 210 mm max.
Długość 1148 cm
kadłuba: 738 cm
Szerokość 340 cm
Wysokość 248 cm
Prześwit 50 cm
Masa 68 t
Moc jedn. 15,4-15,9 KM/t

Osiągi:

Prędkość 60 km/h
Zasięg 300 km (droga)


Już niedługo opiszę bardzo ciekawy prototypowy samolot III Rzeszy.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz